Ny ledelse vil styrke samarbejdet og skabe større handlekraft
Et stærkt samarbejde på tværs af foreningerne og en mere beslutningsdygtig ledelse. Sådan lyder to vigtige ingredienser i opskriften på fremtidssikring af Skovdyrkerne.
Skovdyrkerne er i gang med en markant ændring af organisationen.
Ændringen betyder blandt andet, at Henrik Fredslund-Petursson er indtrådt som den første administrerende direktør i Skovdyrkernes historie, og Hans Christian Teisen er ny formand for hovedbestyrelsen.
Den nye ledelse ønsker styrket samarbejde og flere fælles løsninger på tværs af de lokale skovdyrkerforeninger.
Men er det overhovedet nødvendigt – og hvilke gevinster håber man at opnå?
Skovdyrkeren har interviewet den nye ledelse for at blive klogere på planerne.
Hovedbestyrelsen har besluttet at ændre ledelsen af Skovdyrkerne og øge samarbejdet på tværs af lokalforeningerne. Hvorfor gennemfører I denne ændring?
– Vi er i en situation, hvor det til stadighed kræver mere at uddanne og udstyre medarbejdere med de rette værktøjer, så de kan rådgive på et højt fagligt niveau. De enkelte foreninger er for små virksomheder til at løfte IT, administration og efteruddannelse tilstrækkeligt. Derfor har jeg aldrig været i tvivl om, at det rigtige er at skabe tættere samarbejde på tværs af foreningerne, siger Hans Christian Teisen, hovedbestyrelsesformand
– I forhold til ledelsen, så har vi nu fået en administrerende direktør, som kan skære igennem og træffe hurtigere beslutninger med den nødvendige involvering af organisationen. Det er vigtigt for at skabe udvikling og fremdrift i organisationen, fortsætter han.
Administrerende direktør Henrik Fredslund-Petursson supplerer:
– Som eksempel kan jeg nævne, at vi i dag har mange IT-systemer i de fem foreninger
– og selvom flere af systemerne er ens, fungerer de forskelligt i de fem foreninger. Det skaber udfordringer, når der skal gennemføres opdateringer og efteruddannelse. Det er tungt og ikke effektivt nok.
Men betyder det her, at medlemmerne kommer til at opleve deres forening som mindre lokal og mere centraliseret?
– Nej, på ingen måde. Det her kommer til at frigive kræfter til de lokale skovfogeder og skovridere, så de kan bruge mere tid på at rådgive og betjene medlemmer i foreningsområdet.
Vi fjerner ’bøvl’ fra de lokale foreninger. Vi centraliserer IT, administration og backoffice-funktionerne, så der bliver frigjort tid til medlemspleje og rådgivning,
– Det er ikke holdbart at lade medlemmerne betale for, at vi eksempelvis skal vedligeholde mange forskellige IT-systemer. Det skal vi simpelthen gøre bedre og mere effektivt. Vi skal heller ikke have eksperter indenfor alle fagområder i alle foreninger. I stedet skal vi blive bedre til at dele viden og faglighed på tværs af foreningerne, siger Hans Christian Teisen.
Mange medlemmer kender og værdsætter de lokale medarbejdere i foreningerne. Skal man som medlem nu til at ringe andre steder hen – eller til nye personer?
– Nej, bestemt ikke. De lokale administrative medarbejdere ansættes nu i Skovdyrkerne DK (De Danske Skovdyrkerforeninger). Men medarbejderne bevarer deres lokale fysiske arbejdsplads.
Som medlem vil man ikke opleve mindre nærhed – og medlemmerne fortsætter med samme skovfoged og samme kontaktpersoner
– Jeg tror faktisk ikke, at medlemmerne vil opleve forandring på den korte bane. På længere sigt skulle medlemmerne gerne opleve bedre service i kraft af de ændringer, vi nu gennemfører, siger Henrik Fredslund-Petursson.
Hans Christian Teisen uddyber:
– Jeg tror også medlemmerne får svært ved at se ændringerne sådan direkte. For de ændringer, vi gennemfører, handler om alt det bagvedliggende. Ændringerne skal sikre, at vores rådgivning og service også fremover kan tilbydes til en konkurrencedygtig pris.
Hvornår sker der så noget. Hvornår slår synergierne igennem helt konkret?
– Det her er en enorm stor opgave. Processen kommer til at køre over flere år. Effekterne vil ikke være opnået indenfor et år, men det vil være en løbende proces, hvor nogle forbedringer kan høstes på den korte bane, mens andre første kan høstes på længere sigt.
– Men helt konkret har vi allerede besluttet at synkronisere SBPcertificeringerne på tværs af foreningerne. Det er et eksempel på noget, vi forventer giver besparelser på sigt, siger Henrik Fredslund-Petursson.
Men betyder synergierne, at medlemmerne kan se frem til lavere timepriser på sigt?
-Jeg tror ikke, man skal forvente lavere priser. Men det her er forudsætningen for, at omkostningerne ikke bare stiger og stiger på vores service og rådgivning.
– Inflation og lønninger stiger. Derfor skal produktiviteten pr. medarbejder også stige. Det kræver, at medarbejderne er klædt på med de rigtige værktøjer, det rigtige IT-setup med mere. Så hvis ikke vi gør noget, bliver vi for dyre, siger Hans Christian Teisen.
Handler det her også om at skabe bedre rammer for vækst i Skovdyrkerne?
– Det gør det helt bestemt. I dag omsætter vi for 600-700 millioner kroner. Vi har en ambition om, at den tid, der bliver frigivet lokalt, skal resultere i øget vækst. Vi ser gode muligheder for betydelig vækst i flere geografier i landet. Den vækst vil vi være klar til at håndtere med det nye setup. Men det kommer til at koste nogle penge på den korte bane, siger Hans Christian Teisen. Henrik Fredslund-Petursson supplerer:
– Det her er ikke en spareøvelse. Det handler om at forbedre Skovdyrkerne, så vi kan levere bedre service og skabe bedre rammer for medarbejderne Det er det primære mål med at gennemføre den nye struktur
– Husk også på, at der nu ligger en politisk ambition i Grøn Trepart om at rejse 250.000 hektar ny skov. Vi kan hjælpe de mange nye skovejere med både skovrejsning og rådgivning.
Hvordan vil ændringerne påvirke rekrutteringen af nye medarbejdere?
– Jeg mener, at ændringerne er helt afgørende for vores fremtidige muligheder for at rekruttere dygtige nye medarbejdere. Med den nye organisation skaber vi gode rammer for vores folk. Det er sjovere at være en del af et stærkt fællesskab med 90 kolleger, vidensdeling og erfaringsudveksling på tværs af foreningerne og en god værktøjskasse til at løse opgaverne.
– Samtidig betyder det også, at vi som organisation er mindre sårbare ved sygdom, eller hvis en nøglemedarbejder siger op, siger Hans Christian Teisen. Henrik Fredslund-Petursson bakker op:
– Det er super vigtigt, at vi kan tilbyde gode rammer for medarbejderne
– og det mener jeg, vi kommer til med de nye ændringer. Vi kommer til at ansætte nye folk, når de politiske ambitioner om et øget skovareal skal føres ud i livet, og det er helt afgørende at vi kan tiltrække de rigtige folk.
Ny organisation i korte træk
Ny ledelse
● Henrik Fredslund-Petursson, administrerende direktør.
● Michael Sheedy Gehlert, skovbrugsdirektør.
● Kenneth Holmbech, økonomichef.
Ændrede tiltag
● Den nye direktion får ansvaret for Skovdyrkernes strategiske målsætninger og fælles opgaver såsom IT, HR, administration og forretningsudvikling med mere.
● Mere samarbejde og fælles løsninger omkring administration, IT og økonomistyring.
● Administrative medarbejdere ansættes i Skovdyrkerne DK (De Danske Skovdyrkerforeninger) og refererer til økonomichefen. Alle bevarer samme fysiske arbejdssted.
● Sekretariatets medarbejdere referer til direktionen.
Kommunikation
● Lokalbestyrelser samles både forår og efterår 2025 med henblik på information om ændringerne. ●
Personalearrangement i februar 2025 med fokus på orientering og involvering i forhold til den nye proces i organisationen.
● Løbende orientering til medlemmer via sociale medier, webnyheder og medlemsblad.