Partnerskabet for Dansk Skovbrug har som bekendt taget initiativ til en stor og ambitiøs informationskampagne om den store samfundsmæssige gavn, vi har af at dyrke skoven.

I Skovdyrkeren har vi løbende orienteret om kampagnen (se omtalerne i nummer 91 og nummer 95).

Efter en intens udviklingsfase gik første kampagnerunde i luften i slutningen af april måned med helsidesannoncer i de største dagblade. Herefter gik det slag-i-slag med opstart af webannoncer, kampagnevideo på YouTube og en fokuseret indsats på de sociale medier, særligt på partnernes egne SoMe-kanaler.

Kampagnen blev boostet hver 14. dag af nye annoncer helt frem til sommerferien. Da sommerferieperioden indfandt sig, gik kampagnen også i frigear. Den blev dog holdt i gang af fortsatte delinger af #takketværeskoven på skovbrugsfolks sociale medier.

Effektmåling efter første runde

Det er generelt ret vanskeligt at måle effekterne af en informationskampagne, som Takket være skoven. Ikke mindst på grund af de mange midler, der er indsamlet, har det dog ligget styregruppen for kampagnen meget på sinde at få det gjort.

Effektmålingen er gennemført ved at sammenholde svar på spørgsmål fra en undersøgelse foretaget før kampagnen (baseline) og fra en tilsvarende undersøgelse foretaget i slutningen af maj måned. Det vil sige efter cirka fire ugers kampagne.

Stikprøve

En stikprøve på 508 respondenter, der udgør et repræsentativt udsnit af befolkningen er blevet spurgt om deres holdninger til skov og træprodukter. Eftersom det også indgår som spørgsmål, om man har set kampagnen kan det udledes, om kampagnen har flyttet holdninger.

Undersøgelsen peger dog også på, at flere af dem, der har set kampagnen, svarer ‘Ved ikke’ til flere af spørgsmålene, ligesom der for afgrænsede aspekter af træproduktion synes at være lidt flere kritikere blandt dem, der har set kampagnen, fremfor dem, der svarer at de ikke har set den.

Sidstnævnte kan skyldes, at algoritmerne på de sociale kanaler fanger flere negativt end positivt stemte skov-interesserede. Begge dele tages der højde for i næste kampagnerunde.

Ny kampagnerunde

Når dette læses, er anden kampagnerunde tæt på opstart. Fra uge 39 vil man igen kunne opleve de fleste af de nævnte kampagneelementer – men denne gang suppleret med såkaldte ‘outdoors’. Det vil sige bannerreklamer på stationer og andre offentlige knudepunkter, hvor mange mennesker passerer forbi.

Det kunne ikke planlægges på forhånd, men skæbnen vil, at den nye kampagnerunde starter op nøjagtig samtidig med, at regeringen inviterer Folketingets partier til de første sonderingsmøder om Grøn Trepart.

Sammen med vores kolleger i Partnerskab for Dansk Skovbrug vil vi naturligvis bruge kampagnen som afsæt for at påvirke udmøntningen af Grøn Trepart – som for så vidt angår skovrejsning kan blive endog meget vigtig for Skovdyrkerne.

Partnerskabet for Dansk Skovbrug består af Hedeselskabet, Dansk Skovforening, Skovdyrkerne og Træ- og Møbelindustrien.

Skovdyrkerne har bidraget med et substantielt beløb til kampagnen – dels fra De danske Skovdyrkerforeningers Udviklingsfond, og dels fra lokale bidrag fra Skovdyrkerne Vestjylland og Skovdyrkerne Øerne og dels fra individuelle medlemmer.

Hovedbestyrelsen er meget taknemmelig for alle de bidrag, der er modtaget.

Udpluk fra aftale om Grøn Trepart

  • Der afsættes cirka 22 milliarder kroner til skovrejsning frem mod 2045.
  • Målsætning om etablering af 250.000 hektar ny skov i Danmark, hvoraf 40 pct. (100.000 ha) etableres som urørt skov.
  • De 20.000 har etableres som statslig skovrejsning.
  • De 230.000 ha etableres som privat skovrejsning: 150.000 ha produktionsskov og 80.000 ha urørt skov.
  • Hertil etableres inden udgangen af 2025 en ny national tilskudsordning til privat skovrejsning frem mod 2045.
  • Permanent udtag af 140.000 hektar lavbundsjorde som kan blive til moser og enge.
  • Etablering af 80.000 hektar privat urørt skov og 20.000 hektar urørt statsskov.
  • Permanent ekstensivering af landbrugsjorde.

Læs også andre artikler fra Skovdyrkeren #98