Priserne på juletræer stiger. Og I den netop overståede sæson 2024 nåede de højere priser ud til producenternes bundlinjer.

Det er første gang i over et årti.

– De seneste sæsoner har øgede oparbejdningsomkostninger ædt prisstigningerne. Men i år kommer der ekstra penge ud til producenternes bundlinjer. Sidste gang det skete var tilbage i de gode sæsoner omkring 2012, siger Henning Post, direktør i Green Product, som er Skovdyrkernes salgsselskab for juletræer og klippegrønt.

Han uddyber, at prisstigningerne i gennemsnit ligger i niveauet omkring 2-3 euro pr. træ.

Om Green Product

  • Green Product er et rådgivnings-, salgs- og eksportselskab, som er ejet af De Danske Skovdyrkerforeninger.
  • Green Product har til formål at rådgive juletræsproducenter og at sikre afsætningen af medlemmernes produktion af juletræer og klippegrønt.
  • Selskabet har hovedkontor i Ry.
  • Virksomheden er en af Danmarks største eksportører af juletræer og klippegrønt.
  • Green Product sælger træer og klippegrønt til kunder i knap 20 europæiske lande.

Lavere udbud

Det er afslutningen på 2023-sæsonen, som har været løftestang.

– I 2023 sluttede sæsonen med, at der var tydelig større efterspørgsel end udbud af træer. Den situation betød, at opkøberne var villige til at betale mere for træerne i år for at sikre sig leverancer, fortæller direktøren.

Han uddyber, at det har krævet meget arbejde at få løftet priserne.

– Ikke alle opkøbere var klar til at betale mere. Det har været svært at få handlerne igennem til højere priser. Vi har også i nogle tilfælde måttet sige nej tak til handler, simpelthen fordi, at vi ikke kunne blive enige om prisniveau og sortering, lyder det.

Nye kunder og producenter

Bevægelserne i markedet har også har betydet udskiftninger i kundeporteføljen.

– Vi har fået nye kunder i løbet af året, ligesom vi også har sagt farvel til nogle. Der sker flere udskiftninger, når der er bevægelse i markedspriserne, men det ser jeg som helt naturligt, lyder det.

Samtidig har Green Product fået god tilgang af juletræsproducenter.

– Det glæder mig, at flere producenter vælger os til både som salgspartner men også til rådgivning. Der er både mindre og store producenter imellem de nye. Det bekræfter mig i, at vi er på rette vej med det nye Green Product, hvor vi har syv fagfolk som er fuldtidsbeskæftigede med juletræsdyrkning, siger Henning Post.

Godt marked

Årets marked har været stabilt, oplyser direktøren. De europæiske forbrugere har taget godt imod de danske træer.

– Vi hører, at der er blevet solgt fornuftigt på stadepladserne rundt om i Europa. Sælgerne har ikke solgt ud, men de har oplevet en god solid efterspørgsel efter træerne.

– I Polen har efterspørgslen flyttet sig til bedre sorteringer. Salget af 4. sorterings-træer falder – men til gengæld sælger vi nu betydeligt flere standard-træer og også prima-træer til det polske marked, lyder det.

God vækst og oparbejdning

Vækstsæsonen har været god. Træerne har fået tilpas med nedbør til at sætte lange flotte nåle.

– Vi har haft flotte varer på hylderne. Vi har været godt hjulpet af vejret, som faktisk har været godt hele sæsonen igennem. Det eneste minus har været, at det var noget fugtigt i foråret, og derfor varede det noget længere end normalt, inden vi kunne komme i jorden og arbejde i kulturerne, siger han.

Også oparbejdningssæsonen forløb godt.

– Vi havde usædvanligt tørt vejr i efterårsmånederne. Det skabte perfekte forhold for oparbejdningen, som ellers ofte har været plaget af regn og mudder. De gode forhold betød, at vi kunne sende vores varer afsted i en god kvalitet. Og vi kunne få det afsted til tiden, siger Henning Post.

Oparbejdningsforholdene har været noget nær perfekte med tørre efterårsmåneder. Foto: Søren Lundgaard

Nåletab

Desværre viste der sig en ubehagelig overraskelse i de sidste uger af sæsonen – De sidste uger op til jul begyndte vi at få usædvanligt mange reklamationer over nåletab. Markant flere og markant værre end noget, jeg nogensinde har set i de 29 år, som jeg har arbejdet med juletræer i Skovdyrkerne-regi.

Han fortæller, at det ikke kun er et Green Product-problem

– Det er hele branchen. Vi får meldinger om de samme problemer fra andre virksomheder. Det er heller ikke afgrænset til et bestemt område. Der er problemer fra alle dele af landet – og også i områder i Tyskland og i flere europæiske lande, siger Henning Post.

– Det er ærgerligt. For det betyder, at kunder, der eventuelt kommer hjem med et dårligt juletræ, får en dårlig oplevelse. De kan i værste fald være tabt for altid, siger direktøren.

Green Product-direktør Henning Post glæder sig over højere priser, men ærgrer sig
over det markante nåletab, som kunderne reklamerede over i de sidste uger af 2024. Foto: Samuel Schriver

Uden synlige fejl

Han gør det klart, at der ikke var nogle synlige fejl på træerne, da de blev skovet og sendt ud til kunderne.

– Hvorfor en betydelig andel af træerne taber nåle på årsskuddene – det ved vi simpelthen ikke endnu. Jeg ved, der er et stort arbejde i gang i hele branchen, som går ud på at finde årsagen. Lige nu er det bedste bud, at det er relateret til nedbør og klima, men vi ved det ikke med sikkerhed, lyder det.

– Det var en rigtig ærgerlig overraskelse. Men det er de vilkår, vi arbejder under, når vi handler med biologiske produkter som juletræer, siger Henning Post.

Usikkerhed om næste sæson

Her på bagkant af sæson 2024 er det ifølge Henning Post for tidligt at forudsige priser for næste sæson.

– Det tør jeg simpelthen ikke sige noget om endnu. Det er for tidligt. Vi skal deltage på den internationale IPM-messe i slutningen af januar, og der plejer vi at få de første indikationer om, hvordan det kommende marked vil blive, lyder det.

Han gør det klart at den ærgerlige sæsonafslutning med markant nåletab også spiller ind på opkøbernes prisforventninger til den nye sæson.

– Hvor meget træerne kommer til at stige næste år, det kan jeg først udtale mig om, når vi kommer længere ind i det nye år, siger Henning Post.

Kogler skaber udfordringer i klippegrønt

Nobilis til klippegrønt er ligesom juletræer en stor salgsartikel hos Green Product.

– Men i år har vi været udfordret af en del kogledannelse i bevoksningerne. Det har givet 25-30 procent mindre udbud. Specielt har liftbevoksningerne været ramt af kogler – mest udtalt på de lette jorde. I nogle bevoksninger var det så slemt at vi måtte opgive at klippe dem, siger Henning Post.

Bedre var det i stang- og håndsaksbevoksningerne.

– Disse bevoksninger gav bedre udbytte end vi havde forudset.
Vi havde forventet en reduceret mængde grønt på grund af koglerne, men det var mindre end frygtet, siger han.

God kvalitet

Bortset fra udfordringerne med kogler, så har grøntet været i en god kvalitet.

– Vi har haft gode varer med en god dyb farve, siger Henning Post.

Priserne på klippegrønt er fortsat fornuftige – ligesom de har været i en årrække.

– Prisen har igen fået et løft. Der er fortsat rigtig god efterspørgsel, og vi kan sælge alt det, vi kan oparbejde. Flaskehalsen er at få nok mandskab til at oparbejde varerne til kunderne indenfor det vindue, hvor leveringerne skal afsted, siger Henning Post.

Læs også andre artikler fra Skovdyrkeren #100

Læs andre artikler inden for Juletræsdyrkning