Prisfald på juletræer er stoppet
Green Product-direktør glæder sig over, at den nedadgående prisudvikling for juletræer er stoppet. Samtidig lykkedes det at få solgt flere træer end i den forrige sæson.
Af Jens Mathiasen
De mange års fald i juletræspriserne er stoppet. Nu er der stabile priser og endda enkelte spredte små prisstigninger.
Sådan lyder meldingen fra Henning Post efter den netop afsluttede 2021-sæson.
– Vi har fået samme priser – og i nogle tilfælde et lille hak højere end i forrige sæson. Det synes jeg er meget positivt. Det styrker mig i troen på, at vi nu ser en markedsvending. Jeg kan selvfølgelig ikke love det. Men jeg håber på, at det her er starten på markedsvendingen, siger Henning Post, der er direktør for Skovdyrkernes salgsselskab for juletræer og pyntegrønt.
Han gør det klart, at juletræsdyrkerne ikke skal forvente, at priserne løfter sig i rekordfart.
– Markedet arter sig sådan, at prisfald ofte sker hurtigt. Derimod sker opstigningen til højere priser med små skridt. Det vil sandsynligvis også være tilfældet denne gang. Jeg håber og tror på, at vi kommer til at se små forbedringer i priserne i løbet af de kommende sæsoner, lyder det.
Tilbage til normalen
Årets marked har været præget af usikkerhed på grund af corona.
– Vi vidste ikke helt, hvad vi skulle forvente i år. Sidste år oplevede vi et svagt salg først på sæsonen, men der kom en slutspurt uden lige. I år har vi oplevet langt bedre efterspørgsel, som har været jævnt fordelt udover hele sæsonen .
– Vores konklusion er, at efterspørgslen er tilbage til det normale i modsætning til sidste sæson, hvor corona-nedlukninger og rejserestriktioner fik europæerne til at efterspørge juletræer i stort antal i den sidste tid op til jul, siger Henning Post.
Udbud og efterspørgsel
Direktøren forklarer, at store markeder som Tyskland, Frankrig og Polen har været stabile i år.
– Faktisk har der været meget god efterspørgsel fra vores kunder på de store markeder. Vi har oplevet et godt salg hele vejen rundt, siger han. Henning Post gør det klart, at det er vigtigt, at Skovdyrkernes medlemmer fortsat arbejder hårdt for at levere høj kvalitet.
– Udbuddet er stort. Der er mange træer på markedet, og det er købers marked. Derfor det fortsat vigtigt, at dyrkerne arbejder meget med at producere træer i den allerbedste kvalitet. Det er den høje kvalitet, som skal bære os igennem det lavprismarked, vi står i lige nu, vurderer han.
God vækstsæson
Vækstsæsonen har været fornuftig, og de gode forhold har været medvirkende til, at dyrkerne har kunnet levere god kvalitet.
– Vi har haft lunt vejr og tilstrækkelig med nedbør. Væksten har været god, og træerne har udviklet en god nål. Alt i alt har medlemmerne produceret meget flotte varer i denne sæson, siger han.
Der var også fornuftigt vejr til oparbejdning.
– Efteråret var lunt helt frem til november. Det gav optimale betingelser for oparbejdningen i den første del af sæsonen, siger Henning Post.
Den sidste del af oparbejdningssæsonen forløb også tilfredsstillende.
– Men vi blev for alvor udfordret i Nordjylland i begyndelsen af december, da der var snestorm. Men vi fik tingene løst. Træerne blev pakket og kom ud til kunderne, lyder det.
Generelt oplever Green Product, at det er sværere og sværere at få mandskab til oparbejdningen.
– En stor del af medarbejderne i juletræerne er arbejdere fra Østeuropa. Det er dygtige folk, som også får flere og flere muligheder i hjemlandene. De senere år har vi i stigende grad oplevet, at det bliver sværere og sværere at tiltrække folk til oparbejdning af juletræer og klippegrønt. Det er det samme for mange andre brancher, som benytter udenlandsk arbejdskraft, siger Henning Post.
Tilgang af nye kunder
Overordnet set er Henning Post godt tilfreds med sæsonen. Selvom juletræsmarkedet fortsat er presset og priserne er lave, fremhæver han flere lyspunkter.
Eksempelvis nævner han, at der er nettotilgang af kunder i Green Product. De seneste sæsoner er der også solgt flere træer.
– Det er vi meget glade for. For mig viser det, at vi gør tingene rigtigt. Vi vil ikke være i markedet og kun konkurrere på pris. Vi vil også levere høj kvalitet og god service. Vi leverer til tiden – og vores mange år i branchen betyder, at kunderne ved, at de kan regne med os – også til næste år.
– Den tilgang værdsætter vores kunder, og på den måde kan vi fastholde og udbygge vores kundeportefølje, siger Henning Post.
Klippegrønt opnår gode priser
Nobilis til klippegrønt er en stor salgsartikel for Green Product. Markedet er godt. Der er et godt forhold imellem udbud og efterspørgsel.
– Nobilis til klip har været stigende i flere år. Igen i år fik vi prisstigninger på vores nobilisklip, siger Henning Post.
– Der er rigtig god efterspørgsel, og vi får gode priser for varerne. Dog skal det siges, at vi er ramt af dyrere oparbejdning. Så det er også nødvendigt, at priserne skal op – men det er de også kommet, siger Green Product-direktøren.
Markedet er så godt i øjeblikket, at det meste kan sælges.
– Vi må sige, at udbuddet er den begrænsende faktor i markedet. Dertil kommer, at vi også har udfordringer med at finde folk nok til at udføre oparbejdningen. Kapacitet til oparbejdning er også blevet en begrænsende faktor i markedet for klippegrønt, forklarer han.
God kvalitet
Green Product har i denne sæson leveret varer af høj kvalitet til kunderne.
– Vi har set kogledannelse i nogle bevoksninger, men det har primært været i kanttræerne. Når vi kom længere ind i bevoksningerne, var kvaliteten god, lyder det.
– Vi har set god grenstruktur og god dybblå farve. Helt som det skal være for nobilis i høj kvalitet, siger han.
Fortsat fornuftige priser
Henning Post vurderer, at de gode priser på nobilis til klippegrønt er langtidsholdbare.
– Jeg har forventning om, at nobilis-markedet balancerer fornuftigt de næste mange år. Det tager 7-8 år at starte nye produktioner op, og der er en fornuftig balance imellem udbud og efterspørgsel. Det er forudsætningen for, at markedet fungerer, og at producenten får en fornuftig pris for sine varer, siger Henning Post.
Han nævner også nordmannsgran til klip. Det marked er betydeligt mere presset og med lavere priser til følge.
– Her oplever vi meget prispres af billig nordmannsgran, som klippes og sendes på markedet i blandt andet Tyskland og Polen.
– Vi omsætter kun en mindre del nordmannsgran til klip. Men nogle kunder efterspørger det specifikt hos os, og de ønsker høj kvalitet. Den kan vi godt levere, siger Henning Post.